Miten koronavirusepidemiaan liittyvät uutiset vaikuttavat suomalaisten tunteisiin ja käyttäytymiseen? Koronavirusuutisista kerätty tunnedata osoittaa kansalaisten tunteiden vuoristoradan ennen epidemiaa ja sen aikana.
Pelkoa ja surua, mutta myös myötätuntoa
Uutisten lukijat arvioivat tapahtumia hallituksen ja viranomaisten antamien tietojen ja ohjeiden, median luoman kuvan sekä sosiaalisen median keskustelujen perusteella.
Yleisimpiä koronavirusuutisiin liittyviä tunteita ovat viimeisen kuuden viikon aikana olleet pelko, suru, kiinnostus, myötätunto ja tyytyväisyys.
Kansalaisten kokemuksia on hallinnut pelko, jonka määrä kasvoi tartuntojen lisääntyessä. Pelon tunne väheni, kun viranomaiset pystyivät antamaan selkeitä ohjeita, kuinka suomalaisten tulisi toimia, jotta virus ei leviä hallitsemattomasti.
Lue myös:
Netistä löytyy ”diagnoosi” kaikkeen
Pelon tunnetta vähensivät myös hallituksen rajoituspäätökset sekä poikkeuslakien käyttöönotto. Epävarmuus heräsi kuitenkin uudelleen, kun päätös Uudenmaan eristämisestä tehtiin. Viimeisen viikon aikana menettämisen kokemusta kuvaava suru on kasvanut ja lähestyy jo pelon määrää.
Analyysi perustuu lukijoiden tunnereaktioihin Mediatalo Keskisuomalaisen 22 kaupunki- ja maakuntalehden uutisartikkeleissa sekä tieteelliseen malliin tunteista ja käyttäytymisestä. Tunnedataa on kerätty tähän mennessä yli 4 000 koronavirustilannetta käsittelevästä uutistekstistä. Jutut on julkaistu viimeisen kuuden viikon aikana.
Luotettavaa ja tunteet huomioon ottavaa uutisointia tarvitaan
Vastuu ei kuulu ainoastaan päättäjille ja viranomaisille vaan myös uutismedialle. Lukijoille on tuotettava luotettavaa tietoa, mutta myös tunteet on otettava huomioon.
“Tarvitaan uutisointia, joka auttaa ymmärtämään tilanteen vakavuutta, mutta samalla lievittää turhaa huolta, kannustaa harkintaan ja etsii ratkaisuja. Sen jälkeen, kun tietoa ja faktoja on riittävästi tarjolla, uutisvalinnoilla voidaan vahvistaa myös myötätuntoa, yhteisöllisyyttä ja toimeliaisuutta ilman, että lukijoita yllytetään varomattomuuteen tai viruksen vakavuutta vähätellään. Tunnedatan osoittama myötätunnon kasvu perustuu inhimillisiä näkökulmia rakentavaan journalismiin”, Mediatalo Keskisuomalaiseen kuuluvan Etelä-Suomen Median sisältöjohtaja Silja Tenhunen sanoo.
”Ei ole syytä vältellä pelkoa eikä surua”
“Tunteet kertovat merkityksistä ihmisten arjessa sekä vaikuttavat ratkaisevasti käyttäytymiseen ja kriisistä selviytymiseen. Etenkin myötätuntoa, rakkautta ja kiinnostusta vahvistamalla voidaan edistää osallistuvaa, yhteisöllistä ja motivoitunutta käyttäytymistä sekä terveydellistä ja taloudellista toipumista. Ei ole syytä vältellä pelkoa eikä surua. Empaattista, avointa dialogia voidaan tukea realistista tilannekuvaa piirtävän tunnedatan avulla”, NayaDaya Oy:n toimitusjohtaja Timo Järvinen sanoo.
NayaDaya Oy tutkii koronavirusepidemian emotionaalisia vaikutuksia yhteistyössä Keskisuomalaisen kanssa ja julkaisee aiheesta julkista, maksutonta dataa.
Artikkelin kuva: Engin Akyurt